Hva er bærekraftig mote

Bærekraft går ut på å imøtekomme dagens behov uten at det går ut over fremtidige generasjoners evne til å imøtekomme deres behov. Bærekraftbegrepet består av tre pilarer: økonomi, miljø og sosialt - også uformelt kjent som fortjeneste, planet og mennesker.

Å være et 100% bærekraftig er dessverre ikke mulig, da det alltid vil være en belastning på miljøet å produsere noe nytt. Det er dog mulig for alle motemerker å bidra til å bli mer bærekraftig i alle ledd av produksjonsfasen. Etter dette er det opp til oss som forbruker å behandle plagget på en bærekraftig måte. 

For oss betyr bærekraftig mote følgende:

Miljø:
Plagget er laget av tekstiler og stoff som er naturlig fremstilt eller er resirkulert, uten farlige kjemikalier. Dermed har stoffet minimal belastning på miljøet og alle mennesker som er involvert fra start til slutt. Av mennesker involvert mener vi da; bøndene som dyrker stoffet, arbeiderene som setter sammen stoffet og deg som skal bruke stoffet på huden din. 

Økonomi og mennesker:
Bærekraftig mote betyr at alle mennesker involvert skal jobbe under verdig omstendigheter med alle sine rettigheter møtt. Ingen skal utnyttes mens en stor aktør i et annet land tjener på det. På samme måte skal ingen utnyttes for at jeg og du skal kunne shoppe for en billig penge. 

Deg som forbruker:
Bærekraftig mote betyr at forbruket må ned. Klær som er laget av bedre kvalitet har ofte lenger levetid. Du som sluttbruker har her et ansvar over å ta vare på plaggene dine over lenger tid og alltid levere det inn for resirkulasjon når du ønsker å kvitte deg med det.

Markedsføring:
For å få ned forbruket burde motehusene unngå å pushe på med hyppige nye kolleksjoner som bidrar til press og et ønske om å hele tiden måtte handle noe nytt.

Les om sertifiseringer som brands kan ta her                                 

Gå til materialeguide her