Hva er bærekraftig mote

Bærekraftig mote et gøy, spennende og ikke minst omfattende. I dag finnes det ikke en offisiell definisjon på hva som er bærekraftig mote. Å være 100% bærekraftig er dessverre ikke mulig, da det alltid vil være en belastning på miljøet å produsere noe nytt. 


"Hvordan måler vi hvor bærekraftig et merke er?" 
 

Bærekraftsindex - Våre kriterier 
Vi har definert 11 kriterier som vi mener er en del av bærekraftig mote. Alle merkene vi tar inn blir målt opp mot kriteriene og må oppfylle minst 5 av kriteriene for at vi skal ta dem inn. Ingen av merkene vil kunne oppfylle alle kriterier. F.eks: Et merke som produserer ullgensere vil ikke oppfylle det veganske kriteriet osv. 

hvordan måle bærekraftig mote

1. Sertifisert høsting av materialer: Måten materialet et høstet på. (Les gjerne mer sertifiseringene  her...) obs: Merkene må kjøpe inn store kvantum for å få sertifiseringer på dette. Noen av våre små leverandører har ikke råd til å betale for en slik sertifisering da de ikke kjøper inn i like store volum

2. Etisk Produksjon: Rettferdige timer og lønn, helsetjenester, familiestøtte og merker som har en genuin interesse for sine ansatte og deres velvære. Dette er vårt aller viktigste kriterie og alle merkene må oppfylle denne!

3. Naturlige Materialer: Merket lager klær i naturlige materialer. Naturlige stoffer lar kroppen vår puste og regulere kroppstemperaturen slik som er best for huden vår. Her brukes det vanligvis færre kjemikalier under behandlingen og frigjør ikke mikroplast til biologisk nedbrytning. 

4. Miljøvennlige alternativer: Merket bruker miljøvennlige alternativer til deres konvensjonelle stoff. Alt fra tiltak som mindre vann- og energiforbruk, gjenbruk av kjemikalier eller naturlige fargestoffer som bevarer jorden og hindrer forurenset vann, tekstiler produsert med lave CO2-utslipp - til plantasjer som oppmuntrer til skogplanting.

5. Teknologisk innovasjon: Avanserte teknologier leverer mer bærekraftige produkter på markedet. Nye og effektive teknologier lar oss utforske måter og design som hjelper med å redusere avfall og vannforbruk i tillegg til å forbedre funksjonaliteten så mye som mulig.

6. Resirkulerte Materialer: Istedenfor å bruke nye ressurser fra jordkloden, velger disse merkene å produserer klær og produkter av plastflasker, gamle fiskenett eller annet avfall. Dette blir til fantastiske smykker, komfortable treningstøy og vakre bikinier. Dette er sirkulær økonomi på sitt beste! 
(obs. Vi anbefaler alltid å vaske resirkulert polyester i "Guppyfriend" for å minimere utslipp av mikroplast i havet)

7. Up-sirkulerer/re-designer/pantesystem; Disse merkene gjør en bevisst innsats for å redusere avfall og maksimere levetiden til et plagg. Her blir Ikke noe avfall liggende på skjærebordet og noen merker samler også aktivt inn materialer for å lage nye produkter. 

8. Vegansk: Disse merkene er innovative med veganske alternativer for lær, ull og andre dyreprodukter.

9. Kropp og kulturelt mangfold: Merket fremmer positiv kulturellt- og kroppsmangfold

10. Veldedighetsstøtte: Merket gir tilbake til frivillige organisasjoner, veldedige organisasjoner eller prosjekter. 

11. 100% offentlig informasjon om leverandører

 

Les om sertifiseringer som brands kan ta her                                 

Gå til materialeguide her