Slik kan du bidra med å endre tekstilbransjen

- Bruk klageretten din.

I følge forbrukerkjøpsloven har du alltid minimum 2 års reklamasjonsrett. Det spiller ingen rolle hvor billig plagget var eller om det var på salg. Om plagget har for dårlig kvalitet, kan du klage. 

Hvis alle begynner å bruke rettighetene sine og klager på klær som er av dårlig kvalitet, vil det blir mindre lønnsomt å selge dårlige klær. Dette vil både miljøet og lommeboken din spare på, da klær av høy kvalitet som varer lenger kan ta over for lavkvailtetsplaggene. 

"Så lenge du har tatt vanlig vare på plagget, kan du klage. Pass spesielt på å følge vaskeanvisningen for ull og mer utsatte materialer" - Fagdirektør for handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord.

Husk å alltid følge vaskeanvisning(den lille lappen inni plagget). Om plagget ble ødelagt fordi du ikke var helt sikker på hva som sto på lappen, kan du dessverre ikke klage. 

 

Har du noen gang klaget på et plagg?

 


Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published