Hvordan vi vurderer merkene - Bærekraftmåling
Vi har definert 12 kriterier i merkens verdikjede som vi mener er en del av bærekraftig mote. Alle merkene vi tar inn blir målt opp mot kriteriene og må oppfylle minst 5 av kriteriene for at vi skal ta dem inn. Ingen av merkene vil kunne oppfylle alle kriterier. F.eks: Et merke som produserer ullgensere vil ikke oppfylle det veganske kriteriet osv.
1. Sertifisert høsting av materialer:
En uavhengig tredjepart verifiserer at materialet er høstet og produsert på en etisk og forsvarlig måte for mennesker, dyr og planet.
obs: Merkene må kjøpe inn store kvantum for å få sertifiseringer på dette. Noen av våre små merker har ikke råd til å betale for en slik sertifisering.
2. Etisk Produksjon: Betyr rettferdige arbeidstimer og lønn, helsetjenester og familiestøtte. Merkene har en genuin interesse for sine ansatte og deres velvære. Dette er vårt aller viktigste kriterie og alle merkene må oppfylle denne!
3. Håndverkere i lokalsamfunn:
Disse merkene jobber med håndverkere i lokalsamfunn som har brukt tradisjonelle teknikker gjennom generasjoner. I en verden med masseproduksjon hvor alt skal skje veldig fort, verdsetter vi merker og produkter som er håndlaget med stolthet, omtanke og mening.
4. Naturlige Materialer:
Merket lager klær i naturlige materialer. Naturlige stoffer lar kroppen vår puste og regulere kroppstemperaturen slik som er best for huden vår. Her brukes det vanligvis færre kjemikalier under behandlingen og frigjør ikke mikroplast til biologisk nedbrytning.
Obs: Selv om plagget er naturlig, betyr det ikke automatisk at det er produsert på en miljøvennlig måte. Se etter sertifiseringer som f.eks GOTS.
5. Miljøvennlige alternativer: Merket bruker miljøvennlige alternativer til deres konvensjonelle stoff. Alt fra tiltak som mindre vann- og energiforbruk, gjenbruk av kjemikalier eller naturlige fargestoffer som bevarer jorden og hindrer forurenset vann, tekstiler produsert med lave CO2-utslipp - til plantasjer som oppmuntrer til skogplanting.
6. Teknologisk innovasjon: Avanserte teknologier leverer mer bærekraftige produkter på markedet. Nye og effektive teknologier lar oss utforske måter og design som hjelper med å redusere avfall og vannforbruk i tillegg til å forbedre funksjonaliteten så mye som mulig.
7. Resirkulerte Materialer: Istedenfor å bruke nye ressurser fra jordkloden, velger disse merkene å produserer klær og produkter av plastflasker, gamle fiskenett eller annet avfall. Dette blir til fantastiske smykker, komfortable treningstøy og vakre bikinier. Dette er sirkulær økonomi på sitt beste!
(obs. Vi anbefaler alltid å vaske resirkulert polyester i "Guppyfriend" for å minimere utslipp av mikroplast i havet)
8. Up-sirkulerer/re-designer/pantesystem: Disse merkene gjør en bevisst innsats for å redusere avfall og maksimere levetiden til et plagg. Dette kan være alt fra å bruke restgarn til å re-designe gamle kolleksjoner til noe nytt.
9. Vegansk: Disse merkene er innovative med veganske alternativer for lær, ull og andre dyreprodukter.
10. Kropp og kulturelt mangfold: Merket fremmer positiv kulturellt- og kroppsmangfold
11. Veldedighetsstøtte: Merket gir tilbake til frivillige organisasjoner, veldedige organisasjoner eller prosjekter.
12. 100% offentlig informasjon om leverandører
Legg igjen en kommentar